Refugiații ucraineni vor beneficia de serviciile unui specialist de integrare, care va fi responsabil în cadrul administrațiilor locale de integrarea și interacțiunea cu structurile statului a ucrainenilor care fug din calea războiului și se stabilesc în Moldova. Astfel de funcții au fost deja instituite în 14 primării din țară, inclusiv la Chișinău și Bălți.
Mai multe primării din țară au început luna trecută să piloteze o nouă funcție – ofițerul ucrainean de prietenie, care se va ocupa de integrarea socială a refugiaților ucraineni, a declarat pentru Radio Moldova, coordonatoarea acestui proiect pilot de la Congresul Autorităților Locale din Moldova, Irina Luncașu. Potrivit acesteia, majoritatea persoanelor care au ocupat aceste funcții sunt asistente sociale.
„Ofițerii ucraineni de prietenie sunt persoane civile responsabile la nivel local, care conlucrează cu Primăria, pentru gestionarea mai eficientă a refugiaților, mai ales în situația aceasta de război și așa mai departe. Au fost selectate 14 localități după cel mai mare număr de refugiați. Și respectiv au fost selectate 14 doamne pentru ocuparea acestor funcții, dintre care una este refugiată, iar majoritatea sunt asistente sociale. Acestea au menirea de a colecta datele cu privire la numărul de refugiați care sunt în localitate, să identifice de la aceștia problemele cu care se confruntă în localitate, și respective ofițerii ucraineni de prietenie vor lucra cu primăria în identificarea unor soluții. De asemenea, vor avea rolul de a ajuta refugiații ucraineni să se angajeze în câmpul muncii, să încadreze copii în sistemul educațional, să acceseze servicii medicale, sociale. Ulterior, vor fi activități de integrare socială a acestor persoane în comunitate, cum ar fi învățarea limbii române”, a menționat Irina Luncașu.
Irina Luncașu a mai menționat că în urma acestui proiect-pilot, Congresul Autorităților Locale din Moldova va elabora un set de recomandări pentru administrația locală și centrală cu privire la înființarea unor astfel de unități în alte localități din țară.
Precizăm că noii angajați își vor desfășura activitatea în 14 localități, membre ale inițiativei „Primarii pentru creștere economică” (M4EG), finanțată de Uniunea Europeană și implementată de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).