O analiză a publicației Deutsche Welle (DW) prezintă cum numeroase companii europene s-au retras complet de pe piața Rusiei, în timp ce altele și-au oprit investițiile. Începutul lui 2022 părea a fi unul promițător pentru Gazprom și Rosneft, giganții energetici de stat din Rusia, după ce cancelarul Germaniei a anunțat că statul va construi noi centrale pe gaze, pe care să le folosească în locul celor nucleare sau pe cărbune.
Conform acestui plan, Gazprom urma să cunoască o expansiune enormă a livrărilor sale către Germania, cea mai mare piață a sa, prin gazoducte, inclusiv Nord Stream 2. Rosneft era pe cale să preia aproape în totalitate proprietatea unei rafinării-cheie de petrol germane, Schwedt, care i-ar fi asigurat deschiderea către Berlin, un aeroport în expansiune al orașului și mari părți din estul Germaniei. Aceste tranzacții mai aveau nevoie de aprobări finale și nu nimeni nu se aștepta să întâmpine obstacole majore, scrie DW.
Cu toate acestea, invazia Rusiei în Ucraina a determinat întreruperea completă a livrărilor de gaze naturale ale Gazprom către Germania, iar Berlinul a naționalizat filiala companiei de pe teritoriul său, împreună cu instalațiile de depozitare a gazelor naturale. Mai mult, proiectul Nord Stream 2 a fost suspendat. Astfel, Germania și-a găsit surse alternative de aprovizionare cu gaze pentru a-și reduce dependența de energia rusească.
Rosneft a pierdut controlul asupra rafinăriei Schwedt, care se află acum sub tutela statului și se confruntă cu o posibilă expropriere. Rafinăria nu va mai procesa petrol rusesc la sfârșitul lunii decembrie, ca parte a embargoului impus de UE.
Conform analizei DW, odată cu pierderea pieței germane, Rusia și-a pierdut capacitatea de a comercializa pe orice altă piață europeană, în special în contextul în care Rusia recunoștea că majoritatea exporturilor sale de petrol brut, produse petroliere, gaze naturale, cărbune și metale erau vândute în principal în Europa, mai ales în Uniunea Europeană.
Aproape toate gazoductele, oleoductele, liniile de cale ferată, autostrăzile și conexiunile aeriene ale Rusiei axate pe export erau orientate spre Europa. Mai mult, modernizarea terminalelor de petrol, cărbune și containere din porturile din Marea Baltică, Marea Barents și Marea Neagră depindea de continuarea comerțului cu Europa.
Țările europene au devenit cei mai mari investitori străini în Rusia, injectând capital și tehnologie în economia rusă. De acest lucru au beneficiat, printre altele, sectoarele petrolului și gazelor naturale, producția de energie, fabricarea de automobile, industria alimentară și comerțul cu amănuntul. Astfel, este de așteptat că Moscova va avea dificultăți mari în a găsi rapid o alternativă la modelul său de afaceri orientat spre Europa.