Moldovenii care au sărbătorit Crăciunul și Revelionul acasă, se întorc în străinătate. În prezent, este aglomerație mare la frontiera Republicii Moldova, pe sensul de ieșire din țară. Poliția de Frontieră anunță că în ultimele 24 de ore, peste 30 de mii de persoane au ieșit din R.Moldova. În total, fluxul de trecere a constituit peste 52 de mii traversări.
Cea mai solicitată frontieră a fost cea cu România, la punctul de trecere Leușeni. În iunie, anul trecut, Guvernul României a acceptat planul de contingență propus de Republica Moldova pentru deblocarea situației de la frontierele de stat dintre Moldova și România, iar în acest an urmează să fie implementate mai multe măsuri de urgență, susține ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova la București, Victor Chirilă.
Printre acțiunile care urmează în acest an să prindă contur se numără și crearea primului punct de frontieră, unde controlul și vămuirea se va face în echipe comune și va fi testată această abordare inovatoare, de tipul unei singure acțiuni de control, efectuată dintr-un singur punct.
„Este nevoie să simplificăm și procedurile vamale. Anul acesta, cred eu în următoarele luni, va fi pus în aplicare acordul privind controlul coordonat. Deja înțeleg că a primit undă verde de la Comisia Europeană. De asemenea, va fi pus în aplicare și un sistem electronic de schimb de date între vamele noastre. Un Memorandum în acest sens deja a fost negociat, dar urma să fie aprobat și de Comisia Europeană. Cred că până în primăvară ambele acorduri vor fi semnate și aprobate și se va trece la aplicare lor în practică”, a declarat Victor Chirilă.
Odată cu izbucnirea războiului în Ucraina, încărcarea pe ambele direcții, dar mai ales pe cea înspre România a vămilor moldo-române cu tiruri marfare ucrainene și moldovene a devenit o problemă. Cozile au ajuns să se întindă și pe zeci de kilometri, iar timpul de așteptare în punctele de trecere sărea și peste 60 de ore.
„Sperăm ca autostrada Unirii să unească și R. Moldova și acest lucru va facilita fluxul de mărfuri. Problemele cu care ne confruntăm noi astăzi sunt și din cauza traficului de mărfuri care tranzitează R. Moldova. Până în septembrie 2022 prin R. Moldova au trecut aproape 300 de mii de tone de grâne”, a declarat ambasadorul R. Moldova la București.
În noiembrie 2022, Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale din Moldova anunţa câteva decizii strategice importante adoptate împreună cu autorităţile din România. Astfel, cele mai importante decizii vizau reabilitatea unor poduri actuale peste Prut, dar şi construcţia câtorva poduri noi, astfel încât până în 2026, între România şi Moldova, să existe 9 poduri într-o stare nouă sau reabilitată complet, dar şi o conexiune de autostradă.
„Poate fi îmbunătățită dar trebuie să investim în infrastructură, să reparăm podurile pe care le avem și să construim alte poduri noi. Până în 2026 vor fi reparate și construite 9 poduri și cred că acest lucru va facilita fluxul de mărfuri și persoane dintre statele noastre”, a menționat Chirilă.
O altă acțiune agreată de ambele autorități vamale vizează implementarea schimbului de date electronice referitor la camioanele goale care traversează frontiera între cele două state, pe baza experienței acumulate în cadrul Proiectului pilot între autoritățile vamale din România și Republica Moldova privind schimbul automat de informații vamale prin intermediul sistemului de Schimb Electronic Sistematic de Date SEED cu suportul Programului UE „EU4Digital”.