VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Abuz de resurse administrative și coruperea alegătorilor. Neregulile constatate de Promo-LEX la final de campanie electorală

În ultimele două săptămâni ale campaniei electorale, activismul concurenților a crescut semnificativ, la fel și numărul cazurilor ce pot fi calificate drept abuz de resurse administrative și al celor cu potențial de corupere a alegătorilor. S-a majorat esențial și cuantumul cheltuielilor neraportate. Concluziile se conțin într-un raportul al misiunii Promo-LEX de Observare a Alegerilor Locale Generale din 5 noiembrie.

În total, au fost desfășurate cel puțin 1.421 de activități de promovare. Cei mai activi au fost: PAS – cu 22% din activități, PSRM – 19%, PȘ – 13% și PDCM – 6%.

Numărul cazurilor pe care Promo-LEX le califică drept utilizare abuzivă a resurselor administrative practic s-a dublat. Au fost constatate, în total, 77 de astfel de cazuri, între care: implicarea în activitățile de campanie a persoanelor care dețin funcții publice – 21 cazuri (PAS); implicarea APL în activități de promovare electorală a candidaților – 15 cazuri (6 – CI Lupov Veaceslav, 9 cazuri – PȘ); atribuirea de către candidații electorali a meritelor pentru lucrările/serviciile de uz public efectuate din bani publici – 16 cazuri (6 – PS, 5 – PAS, 4 – MAN, 1 – LOC); organizarea întrunirilor electorale în cadrul instituțiilor publice în timpul programului de muncă – 25 cazuri (6 – PSRM, 5 – PAS, câte 4 – PLDM și PDCM, câte 2 – PSDE și CI Vrabie Vitalie, câte un caz – PR și CI Anastasov Serghei).

Au fost observate cel puțin 5 cazuri ce pot fi calificate drept corupere a alegătorilor (2 cazuri – PȘ, câte un caz – PAS, PLDM și Candidatul Independent Zagorcea Iurie).

Observatorii Promo-LEX au constat multiple cazuri de încălcare a legislației privind publicitatea electorală: amplasare neautorizată a publicității (96 de cazuri); lipsa informației complete în publicitatea electorală (95 cazuri) și distribuirea publicității electorale concomitent cu cea politică (9 cazuri).

În perioada 6 – 27 octombrie, 30 formațiuni politice și 16 CI au raportat venituri în valoare totală de 29,8 mil. de lei. Cele mai multe venituri (69%) au fost raportate de cinci concurenți: PAS – 23%, PSRM – 15%, PȘ – 12%, PN – 11% și MAN – 9%.

În urma analizei rapoartelor financiare ale concurenților electorali, observatorii Promo-LEX au identificat colectarea donațiilor în numerar cu depășirea limitelor legale în cazul a 5 concurenți electorali (ALDE, PȘ, PSRM și 2 CI). De asemenea, în cazul a doi concurenți electorali (PAS și MAN) a fost observată colectarea donațiilor de la persoane juridice care, în ultimii trei ani înainte de începerea perioadei electorale, au încheiat contracte de achiziții publice. 6 concurenți (PAS, MAN, CUB, PLDM, PS și LOC) au raportat donații de la persoane juridice ce înregistrează restanțe la bugetul de stat.

Misiunea Promo-LEX a estimat o sumă totală a cheltuielilor neraportate la CEC de cel puțin 2.159.207 de lei pentru activitățile de campanie desfășurate de 24 formațiuni politice și 23 CI. Din totalul cheltuielilor estimate drept neraportate, 42% au fost pentru PR, urmat de PȘ – 14%, PAS – 10% și PSRM – 9%.

Potrivit Misiunii Promo-LEX, În perioada 13 – 29 octombrie, au fost identificate cel puțin șase cazuri de discurs de ură și discurs sexist. Cinci cazuri au avut loc în mediul online, iar un caz a avut loc offline, în cadrul unui eveniment public electoral.

Autor

  • Pusca Silvia

    Mereu pregătită să răspundă provocărilor. Pe site-ul voceabasarabiei.md prezintă subiecte de actualitate, știri, informații obiective și de ultimă oră. A absolvit Facultatea de Litere la Universitatea de Stat din Moldova.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.