VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

Cum sunt rezultatele elevilor moldoveni la evaluarea PISA 2022

Republica Moldova a participat la testarea PISA alături de alte 80 de state. Testul PISA evaluează competențele elevilor la citire/lectură, matematică, științe și modalitatea lor de a pune teoria în practică, iar R. Moldova a aderat la acest program în 2009.

Testarea s-a desfășurat în perioada martie-mai, în acest exercițiu fiind implicați circa 6800 de elevi de 15 ani din țara noastră, ceea ce reprezintă aproximativ 23% din numărul total de elevi de vârsta respectivă.

Conform rezultatelor testul PISA 2022 date publicității, Republica Moldova și-a îmbunătățit performanța comparativ cu media Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).

La prima participare a R. Moldova în testarea PISA 2009, diferențele dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova a fost de 99 de puncte la domeniul matematică, 105 puncte la domeniul citire/lectură, 88 de puncte la domeniul științe. Astfel, în testarea PISA 2022, diferențele dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova este de 58 de puncte la domeniul matematică (diferența s-a diminuat cu 41 de puncte comparativ cu testarea PISA 2009), 65 de puncte la domeniul citire/lectură (s-a diminuat cu 40 de puncte comparativ cu testarea PISA 2009), 68 de puncte la domeniul științe (s-a diminuat cu 20 puncte comparativ cu testarea PISA 2009).

Comparativ cu diferențele înregistrate în testarea PISA 2018, se constată că în PISA 2022, la matematică diferența dintre media OECD și punctajul mediu al Republicii Moldova s-a diminuat cu 10 puncte, la citire/lectură nu s-a schimbat semnificativ (o creștere cu 2 puncte), iar la științe diferența a crescut cu 7 puncte. 

Potrivit rezultatelor testelor PISA 2022, punctajele medii ale elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr mic de elevi, sunt semnificativ mai mici decât punctajele medii ale elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr mare de elevi. 

Elevii din instituțiile de învățământ mici, cu un număr total de până la 400 de elevi, au obținut 387 de puncte la matematică, 379 de puncte la citire/lectură și 388 de puncte la științe. La matematică, de exemplu, punctajul mediu obținut de elevii din instituțiile mici este cu 34 de puncte mai puțin, decât cel al elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr total de elevi cuprins între 400 și 900.

Conform datelor OECD această diferență de puncte este aproximativ echivalentă cu o diferență de un an de școlarizare.

În același timp, punctajul obținut de elevii din instituțiile mici este cu 71 de puncte mai mic, decât cel al elevilor din instituțiile de învățământ cu un număr total de elevi de peste 900, respectiv această diferență reprezintă aproximativ doi ani de școlarizare.

De asemenea, potrivit raportului, elevii avantajați din punct de vedere socio-economic înregistrează performanțe mai înalte în toate domeniile, decât elevii dezavantajați. 

În testarea PISA 2022, elevii avantajați din punct de vedere socio-economic din Republica Moldova, au obținut la matematică 461 de puncte (cu 82 de puncte mai mult decât punctajul mediu al elevilor dezavantajați), la citire/lectură 462 de puncte (cu 92 de puncte mai mult decât punctajul mediu al elevilor dezavantajați) și 463 de puncte la științe (cu 81 de puncte mai mult decât punctajul mediu al elevilor dezavantajați).

Astfel, în testarea PISA 2022, diferența dintre punctajul mediu al elevilor avantajați și cel al elevilor dezavantajați este de 82 de puncte la matematică (s-a diminuat cu 19 puncte comparativ cu testarea PISA 2018), 92 de puncte la citire/lectură (s-a diminuat cu 9 puncte față de testarea PISA 2018), 81 de puncte la științe (s-a diminuat cu 11 puncte față de testarea PISA 2018). 

Testul PISA 2022 mai arată că fetele au obținut rezultate mai bune decât băieții, la toate cele trei probe (citire/lectură, matematică, științe), iar elevii din mediul urban i-au întrecut pe cei din mediul rural.

Raportul integral „Republica Moldova în Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor PISA 2022” poate fi accesat aici.

Autor

  • Pusca Silvia

    Mereu pregătită să răspundă provocărilor. Pe site-ul voceabasarabiei.md prezintă subiecte de actualitate, știri, informații obiective și de ultimă oră. A absolvit Facultatea de Litere la Universitatea de Stat din Moldova.

Articole similare

spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.