În perioada 2022-2023, Î.S ”Calea Ferată din Moldova” a transportat peste 130.000 de tone de păcură din România- prin porturile Constanța și Galați și din Ucraina- prin portul Reni.
Potrivit CFM, cea mai mare cantitate a fost transportată în luna ianuarie- februarie – 52.728 de tone. În perioada august-decembrie 2022 au fost transportate peste 64.0000 de tone.
„Încă în vara anului trecut se discuta despre riscul ca Republica Moldova să rămână fără acces la gaze naturale în perioada rece a anului, astfel, autoritățile au decis ca S.A ”Termoelectrica” să treacă la consum de păcură. Pentru realizarea acestui obiectiv, au fost necesare soluții prompte și eficiente, întrucât, lunar, ”Termoelectrica” avea nevoie de 30.000-40.000 de tone de combustibil, iar la acea etapă, CFM putea transporta doar 8.000 de tone lunar și, evident, nu era gata să asigure integral livrarea cantității solicitate (cauzele fiind lipsa numărului necesar de vagoane de tip cisternă și de boghiuri pentru transportarea păcurii la frontieră. Lipsa experienței logistice de a transporta acest tip de marfă direct din porturi, la fel, era un impediment”, precizează CFM.
Totodată, instituția menționează că în regim de urgență au fost reparate vagoane și boghiuri, iar prin colaborare cu furnizorii de păcură, Căii Ferate i-au fost oferite spre închiriere vagoane din Ucraina.
„Astfel, CFM a ajuns să transporte lunar și peste 30.000 de tone de păcură. În total, în transportarea păcurii, au fost implicate peste 2.300 de vagoane”, subliniază CFM.