VOCEA CARE NE UNEȘTE.

LIVE

Sistemul de asistență socială urmează să fie reformat: creșterea accesului la servicii sociale, mai mulți beneficiari, salarii mai mari pentru asistenți

Ministerul Muncii și Protecției Sociale a anunțat luni, 27 martie, despre lansarea reformei sistemului de asistență socială „RESTART”, care are drept scop oferirea „unui acces mai echitabil și o calitate mai bună a serviciilor sociale”.

Prin intermediul acestei reforme ministerul dorește să soluționeze patru probleme: managementul defectuos, inegalitatea teritorială, legătura dintre cost și calitate, resursele umane.

„În primul rând, vorbim despre management. În special, atunci când vorbim despre serviciile sociale. La nivel local, la nivel raional și la nivel central, nu există o viziune clară cum urmează să creăm servicii, care servicii sunt necesare în diferite zone ale Republicii Moldova și cum urmează să fie dezvoltate. Acest lucru creează a doua problemă: inegalitatea teritorială de acces la servicii și prestații sociale. Circa 40% dintre persoanele cu dizabilități încă nu au acces la servicii de asistență personală. Avem raioane în care ponderea populației care beneficiază de ajutor social sau de ajutor în perioada rece a anului peste 20%, însă avem raioane în care ponderea populației care beneficiază de ajutor este de 5%, 4%. Această inegalitate teritorială nu are o logică, nu este corelată cu situația din teren. Avem raioane care sunt mai dezvoltate, acolo există mai multe prestații și mai multe servicii socială. Însă, avem raioane unde există mai multe familii sărace, persoane aflate în situații dificile, dar acolo nu există practic servicii sociale”, a subliniat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu în cadrul evenimentului de lansare a sistemului.

La fel, ministrul a remarcat că sistemul necesită pregătire pentru procesul de integrare europeană.

Prin implementarea sistemului de asistență socială „RESTART”, ministerul își propune:

  • înființarea a 9 Agenții Teritoriale de Asistență Socială, subordonate Ministerului Muncii;
  • creșterea accesului la servicii sociale a populației vulnerabile cu 35% anual;
  • garantarea de către stat a finanțării unui pachet minim extins de servicii sociale cu acoperire națională;
  • conformarea a cel puțin 70% din serviciile sociale la standardele minime de calitate.

De asemenea, va fi instituită o platformă unică de acces la ajutoare sociale și compensații pentru cetățeni – ajutor.gov.md.

Odată cu implementarea reformei, întreg pachetul minim a serviciilor sociale urmează să fie finanțat din bugetul de stat, în așa fel încât să nu fie aceste oscilații. În al doilea rând, urmează să extindem pachetul minim de servicii sociale, în special ceea ce ține de persoanele în etate și copii. Vrem să creștem numărul de beneficiari. De asemenea vom crea 9 agenții teritoriale, care vor fi subordonate ministerului Muncii și Protecției Sociale, care să implementeze unitar politicile de asistență socială ale statului în teritoriu. Vrem să modificăm mecanismul de finanțare pentru a asigura implementarea eficientă a planurilor de investiții în serviciile sociale și bugetare bazată pe performanță. De asemenea, la fel de important, va fi o digitalizare completă a sistemului”, a declarat președintele Comisiei parlamentare protecție socială, sănătate și familie, Dan Perciun.

Procesul de pregătire a reformei a început încă în anul 2021, și va fi implementată gradual până în anul 2026.

Autor

  • Pusca Silvia

    Mereu pregătită să răspundă provocărilor. Pe site-ul voceabasarabiei.md prezintă subiecte de actualitate, știri, informații obiective și de ultimă oră. A absolvit Facultatea de Litere la Universitatea de Stat din Moldova.

Articole similare

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.