Lucrările de construcție a liniei electrice Vulcănești-Chișinău vor fi finalizate în anul 2025. Asigurările sunt date de secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Constantin Borosan.
Potrivit oficialului, în paralel cu construcția acestei linii, autoritățile de la Chișinău planifică și construcția liniei Bălți-Suceava. Experții în domeniul energetic spun că dacă proiectele guvernării vor avea finalitate, Republica Moldova va deveni parte a sistemului ENTSO-E, separat de Ucraina, notează IPN.
Recent, în urma unui studiu al Băncii Mondiale s-a ajuns la concluzia că lucrările de construcție a stației Back-to-Back de la Vulcănești de 600 MW, nu mai sunt justificate tehnic și economic. Secretatul de stat al ministerului de resort, Constantin Borosan, spune că s-a convenit cu partenerii de dezvoltare ca banii destinați stației Back-to-Back să fie redirecționați către construcția liniei electrice aeriene Bălți-Suceava.
„Avansarea liniei electrice Chișinău-Vulcănești reprezintă o prioritate pentru noi, anume pentru a reduce din dependența tehnică, pentru că astăzi linia Isaccea-Vulcănești tranzitează MGRES până ajunge la Chișinău. Către 2025 această linie va fi finalizată. 20% progres planificăm să fie în acest an. Până la sfârșitul lunii februarie va fi definitivat proiectul de execuție. În paralel, pentru toate tipurile de piloni au fost efectuate probe de rezistență. Suntem optimiști privind finalizarea proiectului conform planului agreat. În același timp, ne dăm seama că trebuie să creștem interconectivitatea cu România. Studiul de fezabilitate pentru linia Bălți-Suceava deja este finalizat. Suntem în discuții cu partenerii de finanțare BERD, BEI și UE pentru a redirecționa resursele care au fost destinate pentru stația Back- to-Back pentru această linie. E vorba de 40 de milioane de euro”, a spus Constantin Borosan în cadrul emisiunii „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.
Linia Vulcănești-Chișinău 400 kV presupune 158 kilometri de linie electrică de înaltă tensiune și aproximativ 511 stâlpi pentru susținerea și întinderea conductoarelor. Lucrările de construcție sunt efectuate în cadrul proiectului „Interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România, Faza I”, cu un buget total de 260 milioane de euro.