VOCEA CARE NE UNEȘTE

LIVE

EUROSECURITATE| Vladimir Bolea: „Infrastructura înseamnă economie și economie înseamnă securitate”

O infrastructură modernă nu e doar confort sau mobilitate. E un pilon al securității naționale. „Securitatea are multe componente: militară, alimentară, economică. Eu m-aș opri la securitatea economică: tot ce înseamnă infrastructură rutieră, feroviară, navală și aviație este parte a procesului de dezvoltare economică, fără de care creștere nu există”, afirmă ministrul Vladimir Bolea în cadrul emisiunii „Eurosecuritate”, moderată de Ion Tăbârță.

Lecțiile crizelor: COVID și războiul din Ucraina

- Advertisement -

În pandemie, lanțurile logistice s-au blocat; la începutul războiului, coridoarele tradiționale spre Est au devenit impracticabile. „A fost suficient să cadă circuitele organizate de-a lungul anilor și nu aveam varianta B”, spune ministrul. Fermierii care trimiteau mere sau alte produse prin Ucraina spre Federația Rusă s-au reorientat spre piața europeană, însă distanțele mai lungi și constrângerile de tranzit au generat costuri. Concluzia: țara are nevoie de rute interne și externe redundante, pe care le controlează și le poate folosi rapid.

Feroviar: rute suverane, fără vulnerabilități

Războiul a expus punctele slabe ale rețelei feroviare, inclusiv sectoare care intersectau de mai multe ori teritoriul Ucrainei. „Am pierdut economic fiindcă nu aveam un drum al nostru cap-coadă, doar pe teritoriul Republicii Moldova”, recunoaște Bolea. Soluția: construirea segmentelor lipsă (ex. zona Văleni) pentru a asigura o axă feroviară integral suverană până la portul Giurgiulești și conexiuni rapide cu România. Pe această linie, ministerul lucrează și la redeschiderea podului feroviar Fălciu și la control comun în punctele de trecere, pentru fluxuri mai sigure și mai rapide.

Drumuri: standarde UE și șantiere în extindere

„Drumurile din Republica Moldova se construiesc deja conform standardelor Uniunii Europene. Nu e metaforă vorbim de rețete de asfalt, agregate, metodologii”, subliniază ministrul. Achizițiile publice urmează regulile finanțatorilor (BM, BEI, BIRD), ceea ce reduce spațiul pentru derogări. Din toamna trecută sunt în lucru aproximativ 144 km, iar în august se ajunge la 270–280 km de șantiere cumulate pe rețele naționale, regionale și locale. În paralel, se pregătesc pachete de proiecte rutiere în cadrul Planului de Creștere.

Aderare: legislație și transpunere tehnică

Pe palierul normativ, ministerul anunță 30-33% transpunere pe infrastructură (drumuri/feroviar), cu screening bilateral la Bruxelles deja în desfășurare și un program accelerat din toamnă. Ținta: finalizarea transpunerii până în 2027, pentru a intra în etapa de implementare deplină 2027-2029.

Conexiuni care aduc dezvoltare locală

Dincolo de marile axe, Vladimir Bolea mizează pe trenul de pasageri până la Cahul, care ar deschide potențial turistic și economic în satele de pe Prut.

În viziunea ministrului, infrastructura nu e o cheltuială, ci asigurare de securitate. Drumuri, căi ferate, port, aeroport și toate reduc vulnerabilitățile, scurtează lanțurile logistice, atrag investiții și creează locuri de muncă. „Infrastructura e egal economie  și economia înseamnă securitate.”

Vizionați dialogul integral pe YouTube.

Emisiunea este realizată în cadrul proiectului „Vocea Basarabiei: informații și reziliență informațională românească în R. Moldova”, finanțat de către Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestei emisiuni nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

Author

Articole similare

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.