Asociația Promo-LEX atenționează că, în plină campanie electorală, internetul s-a transformat într-o adevărată piață a sondajelor politice. În acest context, cetățenii Republicii Moldova sunt îndemnați să verifice sursele și autorizarea sondajelor pentru a nu deveni victime ale manipulării.
Potrivit sursei citate, Comisia Electorală Centrală a autorizat pentru scrutinul actual 13 sondaje de opinie, realizate de 8 entități. Însă, pe lângă acestea, observatorii Promo-LEX au semnalat alte 10 sondaje neautorizate, care contravin legislației electorale și provin din surse necunoscute, fără a oferi informații despre cheltuieli.
„Platforme obscure, pagini anonime și chiar site-uri aparent credibile, au început să publice așa-numite sondaje, care de fapt sunt niște chestionare fără publicarea unor rezultate, care pretind că studiază opiniile cetățenilor. De ce sunt grave aceste practici? Pentru că, de regulă, sondajele nu sunt simple cifre. Acestea pot atât să măsoare opinia publică, dar și să formeze percepția cetățenilor, inclusiv prin promovarea unor narative și influențarea comportamentului alegătorilor”, se arată într-un comunicat al Asociației Promo-LEX.
Astfel, Promo-LEX a recomandat CEC să investigheze aceste cazuri și să colaboreze cu alte instituții pentru a sancționa abaterile. În același timp, asociația îndemnă alegătorii din Republica Moldova „să verifice sursele și autorizarea sondajelor, pentru a nu deveni victime ale manipulării informaționale”.






