Rusia a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a finanța o campanie de propagandă masivă și pentru a interveni în alegerile din Bulgaria și România, susțin experți bulgari în securitate cibernetică, grupați în cadrul BG Elves.
Potrivit acestora, banii au fost transferați prin tranzacții mici, de până la 5.000 de euro fiecare, pentru a răspândi influența rusă și a susține discursuri ale extremei drepte în cele două state.
Grupul de experți a identificat documente care leagă aceste sume de bani de persoane și companii ce operează în Bulgaria și România, cu scopul clar de a manipula opinia publică.
În urma investigațiilor, BG Elves a descoperit că domeniile rusești erau implicate în manipularea masivă a societății, iar un rol semnificativ în acest sens l-a avut compania Adnow, care a distribuit propagandă și publicitate controversată.
De asemenea, grupul a descoperit că aceste campanii de propagandă foloseau algoritmi complexi pentru a colecta și profilează utilizatori, cu scopul de a manipula mai eficient publicul și de a obține informații personale. Aceste date erau apoi trimise în Rusia pentru a facilita atacuri cibernetice țintite.
În acest context, BG Elves a atras atenția asupra securității cibernetice și a subliniat că „amploarea acestei operațiuni este vastă”, iar platformele și instrumentele utilizate pentru propagandă și manipulare au crescut semnificativ în ultimele luni. De asemenea, grupul a declarat că vor continua investigațiile și vor publica noi informații în perioada următoare.