Proiectul de lege care vizează digitalizarea procesului de documentare și soluționare a contravențiilor a fost votat recent în a doua lectură de către 64 de deputați. Elaborat de Ministerul Afacerilor Interne, acest proiect propune completarea Codului contravențional pentru a permite gestionarea contravențiilor prin mijloace electronice, inclusiv utilizarea semnăturii electronice simple.
Semnătura electronică simplă presupune semnarea documentelor printr-o semnătură de mână scanată sau încărcată într-o aplicație care poate aplica semnătura pe documente în format digital. Aceasta va contribui la o serie de beneficii, precum creșterea eficienței operaționale, reducerea costurilor și a timpului de așteptare, dar și îmbunătățirea transparenței proceselor administrative. De asemenea, va asigura securitatea și autenticitatea datelor, oferind mai mult acces la serviciile publice, inclusiv pentru persoanele din zonele rurale sau cu mobilitate redusă.
În prezent, 44 de autorități și instituții publice au competențe de constatare și examinare a contravențiilor. Modificările legislative vor intra în vigoare la trei luni după publicarea în Monitorul Oficial, perioadă în care Guvernul va actualiza actele normative în conformitate cu noile reglementări.