Directorul executiv al TikTok, chemat să răspundă în fața Parlamentului European, este acuzat că platforma sa a avut un rol semnificativ în influențarea alegerilor prezidențiale din România, care au culminat cu victoria surprinzătoare a lui Călin Georgescu, un candidat de extremă dreapta, cu viziuni pro-ruse. Potrivit unui raport al publicației Politico, preocupările au apărut în urma unei campanii agresive desfășurate pe TikTok, care l-a propulsat pe Georgescu din anonimat într-o poziție dominantă în primul tur al alegerilor, în ciuda faptului că acesta nu avea sprijinul niciunui partid politic major, scrie hotnews.ro
În contextul acestor evenimente, Valérie Hayer, liderul grupului liberal Renew Europe din Parlamentul European, a cerut ca CEO-ul TikTok să fie audiat și să ofere lămuriri cu privire la posibilele încălcări ale reglementărilor europene pentru conținutul online (DSA). Hayer a subliniat că România reprezintă un „semnal de alarmă” privind riscurile de radicalizare și dezinformare în întreaga Europă, care pot avea efecte destabilizatoare nu doar la nivel național, ci și în cadrul Uniunii Europene.
La doar două zile după victoria neașteptată a lui Georgescu, cercetătorii și experții în tehnologie au început să ridice întrebări cu privire la impactul semnificativ pe care TikTok l-a avut asupra campaniei sale, în special datorită utilizării unor conturi false pentru a amplifica mesajele candidatului. Bogdan Manolea, director executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet, a declarat că TikTok ar fi trebuit să verifice și să elimine „valul de mii de conturi false” care au acționat în mod coordonat în favoarea lui Georgescu, și că platforma ar trebui să fie trasă la răspundere conform reglementărilor DSA.
De asemenea, premierul României, Marcel Ciolacu, a declarat că sursele de finanțare ale campaniei lui Georgescu pe TikTok trebuie investigate. „Este un sistem care trebuie analizat. Nu știu cât de legal este, dar am înțeles cum a fost folosit. Sursa de finanțare trebuie urmărită, «follow the money»”, a spus Ciolacu, sugerând că finanțarea campaniei ar putea fi legată de practici neclare și poate chiar de actori externi, deși nu există dovezi concrete de implicare a Rusiei sau altor entități statale până în acest moment.
TikTok, la rândul său, a respins acuzațiile, subliniind că majoritatea candidaților din alegeri au fost activi pe platformă și că utilizarea sa nu a fost diferită de cea a altor rețele sociale. În plus, purtătorul de cuvânt al platformei, Paolo Ganino, a afirmat că aceste „relatări extrem de speculative” sunt inexacte și înșelătoare. TikTok a precizat că a implementat un centru electoral special în aplicație pentru a oferi informații electorale fiabile și că a încheiat un parteneriat cu un ONG local pentru a stimula alfabetizarea digitală și a combate dezinformarea.
Deși TikTok interzice publicitatea politică plătită în conformitate cu termenii și condițiile sale, se pare că această regulă nu a fost suficient de eficientă, având în vedere impactul semnificativ pe care platforma l-a avut asupra alegerilor din România. Keith Kiely, coordonatorul Observatorului bulgaro-român pentru media digitală, a afirmat că TikTok a avut o „influență semnificativă” asupra rezultatelor alegerilor, fiind utilizat în mod abuziv pentru a sprijini candidatul Georgescu.
Audierile din Parlamentul European vor încerca să adâncească înțelegerea acestui fenomen și să determine dacă TikTok a încălcat vreo reglementare europeană, având în vedere influența pe care a avut-o asupra procesului electoral din România.