VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/ Veronica Dragalin: „Laundromatul” care a trecut prin Moldova ne-a făcut o reputație proastă pe plan internațional

În partea a doua a emisiunii „Puncte de Reflecție”, jurnalista Valentina Ursu a discutat cu Veronica Dragalin, șefa Procuraturii Anticorupție despre judecătorii/procurorii onești, despre cumătrism, despre salarii nemotivante la procuratură, despre politicul și justiția, dar și despre corupere poltică și îmbogățire ilicită.

Vocea Basarabiei: Dvs. veniți de peste Ocean, atunci când ați câștigat concursul și ați acceptat să veniți în calitate de șefă a Procuraturii Anticorupție, să vă întreb – este o deosebire între felul cum înțeleg americanii și cum înțeleg cetățenii Republicii Moldova lupta împotriva corupției și, mai ales, pedeapsa care se aplică pentru corupție?

Veronica Dragalin: Eu cred că acolo nu există delimitarea asta între arest preventiv și închisoare, diferența asta se înțelege mai clar.

Eu văd că aici cetățenii de multe ori sunt foarte dezamăgiți când văd că o persoană ajunge de la arest preventiv la arest la domiciliu sau este eliberată. În Statele Unite, dacă vorbim despre acte de corupție, de multe ori astfel de subiecți nici nu sunt reținuți în arest preventiv de la prima considerație.

Faptul că în Moldova se aplică arestul preventiv, inclusiv la cazurile de corupție, eu cred că e necesar în situația în care ne aflăm noi, dar în Statele Unite asta se întâmplă mai rar.

Vocea Basarabiei: Corupția din justiție și cum poate fi curățat acest domeniu important? De ce pun astfel întrebarea? Pentru că Republica Moldova acum trebuie să îndeplinească cele 9 recomandări pe care le-a trimis Bruxelles-ul din moment ce i-a oferit Republicii Moldova statutul de țară-candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană și din acele 9 recomandări jumătate țin de reforma justiției, lupta împotriva corupției și dezoligarhizare și vreau să vă întreb – ar putea să rămână repetentă Republica Moldova, dacă nu vor fi livrate rezultate clare, concrete în această luptă împotriva corupției?

Veronica Dragalin: Aici, da, avem anumite condiții și noi, ca Procuratură Anticorupție, suntem o instituție responsabilă să scriem rapoarte în fiecare lună pe condițiile care ne vizează pe noi, să demonstrăm, de exemplu, că suntem mai proactivi în investigațiile de corupție, mai ales pe subiectele de rezonanță și noi avem anumite date pe care le plasăm ca să arătăm că cu adevărat ne concentrăm pe astfel de cazuri, pe astfel de subiecți și că luăm măsuri proactive pentru investigarea acestor cauze. Dar să mă întorc la întrebarea dvs., care-i foarte importantă. Deci, cum putem noi curăța corupția din sistemul de justiție?

Dacă noi vrem cu adevărat să trăim într-un stat de drept, asta înseamnă și presupune că avem judecători, procurori, avocați, ofițeri corecți care lucrează și aplică legea în mod egal tuturor, și nu în schimbul banilor.

Și noi știm că s-au ocupat oameni cu așa lucruri în trecut, pentru că avem condamnări pe astfel de cazuri, dar știm că și în ziua de azi avem așa practici, pentru că noi reușim să prindem chiar și în flagrant oameni care acceptă bani pentru a-și face meseria de procuror, mă refer aici, sau avocați care au rolul de intermediari între oamenii care sunt gata să plătească o mită și oamenii care pretind și acceptă această mită. Cum am mai spus, astfel de cazuri pentru Procuratura Anticorupție sunt o prioritate pentru anul 2023, pentru că noi trebuie cât mai repede să eliminăm așa oameni din sistemul de justiție și așa oameni care au rolul de intermediari cu oameni din sistemul de justiție și numai dacă reușim să scoatem cât mai repede asemenea persoane o să putem merge înainte ca un adevărat stat de drept, unde se respectă legea, și nu alte interese.

Vocea Basarabiei: Și eu stau deseori de vorbă cu procurori, judecători, avocați și deseori și ei, într-un fel, încearcă să se îndreptățească că de ce atunci când vine cineva în platou și vorbește despre corupție se referă la întreg sistemul, pentru că sunt cazuri separate – unul s-a îmbogățit și nu-și poate justifica averea, iar altul a câștigat așa cum a fost remunerat și și-a permis să-și facă și o casă bună, să aibă și o mașină bună. Dar pe de altă parte – știți cum? – lingurița de dohot strică gustul întregului butoi de miere. Totuși, cei care se simt cu musca pe căciulă ar putea să facă un pas înapoi, ei trebuie convinși, ei trebuie de unii singuri? Cum se face această curățenie, doar prin pre-vetting și vetting? Și care-i siguranța și certitudinea că pre-vettingul și vettingul îi va aduce pe cei mai buni dintre cei mai buni? Și de unde vor fi luați acești oameni?

Veronica Dragalin: În primul rând, vreau și eu să reiterez ca să fiu înțeleasă corect.

Eu personal nu cred că întreaga breaslă de procurori, judecători sau avocați sunt corupți, eu nu aș fi venit aici să fiu șef în Procuratura Anticorupție, dacă eram de părerea că întreaga breaslă de procurori este coruptă, fiindcă nu prea are sens să fii lider la un așa colectiv de oameni. Eu am mai spus acest lucru în trecut și îl repet încă o dată, sunt de părerea că noi avem foarte mulți procurori, judecători, avocați, ofițeri care sunt oameni integri, onești și își fac munca foarte bine.

Vocea Basarabiei: Dar există o castă în această breaslă a lor care decide cine trebuie să instrumenteze dosarul, unde trebuie să ajungă dosarul, ce finalitate trebuie să aibă dosarul? Mai există astăzi o asemenea castă, pentru că pe timpul guvernării Partidului Democrat condus de Vlad Plahotniuc așa se considera, că există o castă, adică câțiva magistrați, care decid exact ceea ce trebuie să se întâmple cu anumite dosare?

Veronica Dragalin: Eu vă pot spune doar din perspectiva Procuraturii Anticorupție. Nu există așa castă, fiecare procuror ia decizia legală, corectă în cazul respectiv, deciziile pe cazurile de rezonanță sau pe cazurile importante nu sunt luate pur și simplu de capul procurorului, sunt informați adjuncții și eu, deci suntem la curent cu ceea ce se întâmplă în dosarele pe care le avem în gestiune. Și eu vă pot spune că în Procuratura Anticorupție, dar aici mă refer și la procurorul general, nu este nimeni care ne spune nouă pe care dosar ce rezultat trebuie să avem. Deci, din punctul nostru de vedere, vă asigur că asta nu se întâmplă, mai departe eu nu pot vorbi despre ce se întâmplă cu judecători sau avocați, dar asta-i opinia mea personală, nu știu, poate-i pur și simplu pentru că eu sunt o persoană optimistă, poate unii vor zice că sunt naivă, nu știu, dar eu totuși cred că și judecători noi avem oameni corecți, integri, dar, din păcate, suntem toți pătați de unii, puținii dintre noi, care aduc o așa daună întregului sistem de drept.

De asta eu personal vreau ca noi, ca instituție, să depunem toate resursele noastre prin instrumentul nostru din Codul penal să prindem acești oameni cât mai repede, procesul de veeting și prevetting e altul, separat, dar eu cred că instrumentul cel mai rapid și efectiv e să-i prindem pe acești oameni în flagrant când comit așa infracțiuni, să-i arestăm și să-i trimitem în judecată și să fie condamnați.

Deci, aceasta este o cale de a-i scoate din sistem cât mai repede și urmează procesul veeting care-i un alt proces, care poate și el să identifice persoanele compromise din sistem.

Vocea Basarabiei: O să vorbim despre calitatea resursei umane, dar vreau să vă întreb, pentru că s-a mai mediatizat cazul referitor la adjunctul dvs., totuși vreți să ne spuneți dvs. din prima sursă ce e cu acest caz?

Veronica Dragalin: La care vă referiți?

Vocea Basarabiei: Că și adjunctul dvs. ar fi încercat și chiar v-ar fi convertit ca să fiți de partea lui și să îl apărați într-un fel?

Veronica Dragalin: În primul rând, eu cred că dacă mă gândesc înapoi ultimele câteva luni, am primit așa întrebări nu doar față de un adjunct, dar chiar de ambii sau dacă am citit în presă lucruri urâte cred că despre toți adjuncții pe care i-am selectat. E și normal că o să existe așa critici în spațiul public, dar eu vreau să vă spun că nu sunt influențată de persoane din Procuratura Anticorupție, eu cred că nu aș fi ajuns în poziția în care am ajuns azi și în cariera pe care am avut-o pe parcursul istoriei mele profesionale, dacă nu aș fi eu o persoană care înțelege ce înseamnă legea penală, inclusiv aceasta din Moldova, pentru că, de fapt, principiile sunt aceleași, dacă nu aș avea capacitatea de a citi un raport sau să mă întâlnesc cu un denunțător și să înțeleg foarte repede dacă există acolo o infracțiune sau nu. Deci nu mă pot induce pe mine în eroare adjuncți care au anumite interese, eu sunt sigură că asta nu se întâmplă, am o conlucrare foarte bună cu ei, avem mai multe nivele de a ne asigura, eu pot să mă consult cu mai multe persoane, nu numai cu un singur adjunct, și eu asta deseori fac, eu mă asigur că deciziile care se iau pe fiecare dosar care se pornește, care se clasează, care este trimis în judecată sunt corecte și legale și nu avem persoane care lucrează din umbră, să dicteze cu ce rezultate să ieșim noi la urmă, dar, recunosc, eu cred că sunt persoane care umblă în societatea noastră și spun că au influență asupra mea, asupra instituției noastre, dar vă pot asigura că acești oameni mint când spun asemenea lucruri.

Vocea Basarabiei: Dar fenomenul cumătrismului, nănășismului și cât de dăunător este el, acum când se vorbește de a face curățenie în acest domeniu important, justiția, cum se răsfrânge?

Veronica Dragalin: Conceptul de cumătrism există și în Statele Unite, doar ai persoane cu care te cunoști. Pentru mine aceasta este pur și simplu o relație familială, de prietenie, de cumătru sau naș, dar asta nu înseamnă mai mult nimic, dar un lucru e relevant, trebuie să te gândești la asta, dacă are să afecteze unele lucruri, dar nu poate determina că, gata, dacă-i finul cuiva sau nașul cuiva, automat înseamnă că-i o persoană compromisă. Eu nu cred așa, eu vreau și continui să-mi formez opinia pe discuțiile pe care le am, analiza, capacitatea, profesionalismul pe care îl demonstrează fiecare om.

Vocea Basarabiei: Și acum să vorbim despre calitatea resurselor umane și dacă sunt suficienți specialiști ca să profeseze în acest domeniu, astfel încât să nu planeze suspiciuni, bănuieli că el cândva a făcut jocul altcuiva și pentru că i-a a făcut jocul a fost remunerat financiar sau sprijinit pentru a-și face o carieră? Lucrul acesta cum îl definiți dvs., când vorbim despre specialiști? Apropo, câți angajați aveți în Procuratura Anticorupție?

Veronica Dragalin: Procurori avem aproximativ 50, dar numărul acesta fluctuează, fiindcă delegăm procurori la noi din altă parte, de la noi au fost delegați procurori care s-au dus la PCCOCS, de exemplu, dl Victor Furtună sau dna Aliona Nesterov, care a devenit adjunct al procurorului general interimar, deci avem aproximativ 50 de procurori. Da, dacă vorbim despre resurse umane, procurori, eu cred că avem suficiente persoane care sunt profesioniste în domeniul de corupție, dar dacă vorbim despre alți funcționari publici, cum ar fi, de exemplu, specialiști, aici chiar este o mare lipsă, și nu că lipsesc oameni în Moldova care ar fi calificați să îndeplinească acest lucru, eu cred că așa oameni există, dar eu nu cred că sunt oameni care vor să vină la noi specialiști, de exemplu, în domeniul financiar, în IT sau altceva la salariile pe care le putem oferi.

Aceasta-i o problemă foarte mare, pentru că noi ca instituție ca să avem succes pe dosarele complexe ne trebuie nu numai procurori, ne trebuie și persoane care ne pot asista cu specializarea lor. Și aici chiar e o problemă foarte mare, pentru că salariile sunt foarte mici și nu avem persoane care concurează la așa funcții ca să ne ajute în acest domeniu.

Vocea Basarabiei: Marea corupție înseamnă, în primul rând, delapidarea banului public, da?

Veronica Dragalin: Nu neapărat. Pentru mine marea corupție inclusiv e corupție când e comisă de subiecți speciali, subiecți care au o poziție foarte importantă în societatea noastră, că dacă am avea un judecător cu o funcție foarte înaltă la o curte foarte importantă, faptul că suma de bani e mai mică, asta nu înseamnă că acest caz nu-i unul de corupție mare sau unul de rezonanță.

Vocea Basarabiei: Centrul Național Anticorupție vă ajută?

Veronica Dragalin: E clar că da. Noi, procurorii, conlucrăm cu ofițerii din cadrul Centrului Național Anticorupție în multe cazuri, în Procuratura Anticorupție noi avem două secții la faza de urmărire penală, avem secția care conduce cazurile în gestiune la Centrul Național Anticorupție. Asta înseamnă că ofițerii participă și fac lucrul de ofițeri, iar procurorii din secția de conducere fac lucrul de procurori, deci sunt echipe formate din procurori de la Procuratura Anticorupție și ofițeri de la CNA. Și avem o altă secție, secția exercitare din Procuratura Anticorupție, unde avem ofițeri detașați din alte instituții care se află la noi fizic, în clădire, și aici avem echipe de procurori și ofițeri care lucrează pe cazurile care sunt în exercitare la Procuratura Anticorupție.

Vocea Basarabiei: Iată, dvs. ați vorbit despre salariu că, deocamdată, încă nu e un salariu motivant și atunci îmi pun întrebarea: eventual dacă se ajunge la un caz unde corupția e de proporții mai mari, atunci ispita din partea celui care ar putea să fie învinuit și trebuie să fie învinuit ar putea fi mai mare pentru un procuror?

Veronica Dragalin: Eu cred că și procurorii își doresc un salariu mai mare la moment, dar cea mai mare problemă sunt specialiștii, adică funcționarii publici, unde noi nu avem posibilitate să le oferim salarii mai motivante.

O idee la acest capitol ar fi dacă reușim noi să recuperăm bani mulți de la criminali poate să ne gândim ca societate dacă vrem să investim, un mic procent din suma recuperată s-o investim în organele care se ocupă ca să ne ajute să recuperăm și mai mulți bani în viitor. Sunt țări în lume care au astfel de modele în privința la ceea ce se întâmplă cu banii recuperați, pentru că asta ne-ar ajuta să ne fortificăm ca instituție și să ne creștem capacitatea, să sechestrăm și să confiscăm și mai mulți bani în viitor.

Vocea Basarabiei: E frumos să se ajungă la acest lucru, pentru că, pe de o parte, specialiștii ar vrea totuși să livreze rezultate și să fie confiscate averile celor care nu le pot justifica, iar pe de altă parte, să știe că din procentul recuperării pot să-și mărească și ei salariile.

Veronica Dragalin: Da, asta ar fi o motivație pentru persoanele care nu doresc la moment să vină în sistemul nostru, pentru că salariile sunt așa de mici.

Vocea Basarabiei: Se consideră că printre subiectele importante ar fi Legea cu acord de recunoaștere a vinovăției care ar putea schimba regulile jocului în justiție. Să ne spuneți dvs. – ce trebuie să se facă aici?

Veronica Dragalin: Parlamentul deja a votat în prima lectură un proiect de lege asupra a trei proceduri separate – acordul de recunoaștere a vinovăției, procedura simplificată când ajungem în judecată și acordul în interesul public pentru persoane juridice, toate trei au fost votate în prima lectură și urmează a doua lectură. Eu cred că este un proiect bun, dar la capitolul de recunoaștere a vinovăției lucrăm, eu personal consider că ar trebui să facem amendament care să ne permită să folosim acest instrument inclusiv pentru cazurile deosebit de grave, cazurile serioase, când suma de bani e foarte mare, când sunt implicate persoane de demnitate publică să putem aplica acordul de recunoaștere și în așa situații și să putem acorda un beneficiu persoanelor care cooperează și ne ajută pe noi să tragem la răspundere alte persoane din sisteme de corupție. Așa funcționează sistemul din Statele Unite, în experiența mea ca procuror în anticorupție în Statele Unite eu deseori foloseam acest instrument ca să construim cazurile mai complexe și să reușim să prindem rechinii sau vârful piramidei acestor scheme.

Vocea Basarabiei: Dar de ce instrumente ar mai avea nevoie Procuratura Anticorupție pentru a spune că este fortificată și că livrează rezultate palpabile în interesul cetățeanului?

Veronica Dragalin: Aici și opinia mea, și opinia experților care au examinat funcționalitatea Procuraturii Anticorupție, am avut două rapoarte care au fost publicate în luna noiembrie anul trecut, concluzia e că noi ca instituție, legea din 2016 cu privire la procuraturile specializate prevede unele lucruri care n-au fost implementate până în ziua de astăzi. În primul rând, să fie implementate lucrurile din legea din 2016, de exemplu, să avem un buget separat, să avem o pagină web separată, să avem un sediu separat – toate lucrurile acestea au fost enumerate în legea din 2016, și nu au fost implementate. În al doilea rând, ce spun experții și ce văd și eu, dacă Procuratura Anticorupție are sarcina și responsabilitatea să gestioneze cele mai complexe cazuri, asta înseamnă că trebuie să avem și instrumente, și resurse suficiente ca să putem face lucrul acesta.

Actualmente, noi suntem responsabili de cazuri care implică, de exemplu, ex-președintele țării, ex-procurorul general suspendat și alte cazuri foarte importante, dar, așa cum am explicat, în secția exercitare avem doar 15 procurori care se ocupă cu asta, ar trebui să fie 15 ofițeri de urmărire penală, dar până la moment avem doar 11, când am venit eu în august cred că aveam numai 8.

Deci de atunci am reușit să mai adăugăm vreo câțiva, dar nu este real să spui că noi ca procuratură cu așa număr de ofițeri și fără să avem capacitatea de a intercepta telefoane, fără să avem bani pe care să-i putem folosi, de exemplu, să se dea mită cuiva, deci foarte multe instrumente legale noi nu le avem la dispoziție, precum le au alte organe de urmărire penală.

Vocea Basarabiei: Influențează oare politicul asupra activității procuraturii, pentru că dacă e să ascultăm opoziția, ei spun că justiția rămâne a fi selectivă în Republica Moldova și se creează impresia că opoziția învinuiește guvernarea că se răzbună pe adversarii politici și când se inversează rolurile, locurile, vina, iarăși e un fel de ping-pong?

Veronica Dragalin: Am mai vorbit pe tema asta și am încercat să asigur cetățenii că Procuratura Anticorupție va aplica legea în mod egal, indiferent de aparținere sau afiliere politică.

Vocea Basarabiei: Și atunci, de ce nimeni din anturajul sau din sânul partidului de guvernare nu e în vizorul justiției?

Veronica Dragalin: Aici vă pot da un exemplu, săptămâna trecută, cum am comunicat în comunicatele de presă, am avut o operațiune unde au fost efectuate percheziții, rețineri într-un dosar care vizează primarul, președintele raionului și alte persoane din Călărași. Operațiunea despre care vorbesc mi-a fost raportată dinainte, m-am întâlnit cu procurorul de caz, cu adjunctul, care mi-au povestit despre ce fel de probe avem și de ce e necesar să mergem la percheziții și rețineri.

Vă pot spune că în discuția pe care am avut-o nu a fost menționat niciun partid politic, nici eu n-am întrebat nimic despre partid politic, numai după ce au fost efectuate toate perchezițiile eu personal am aflat că primarul care a fost reținut este din partidul politic PAS. Deci, acesta pentru mine e un exemplu că pentru noi, ca procurori, când examinăm un caz, de fapt, partidul nu-i relevant.

Vocea Basarabiei: Dar cu o singură rândunică nu se face primăvară...

Veronica Dragalin: Dar asta eu sper că e o indicație că până acum nu sunt, noi primim plângeri pe care le examinăm, și le examinăm în mod corect și egal, și dacă există probe și o bănuială rezonabilă că s-a comis o infracțiune, persoana va fi cercetată tot în același mod cum sunt cercetați și alții, inclusiv dacă este din partidul de guvernare, PAS. Deci, acesta pentru mine e un exemplu unde a fost examinată situația, probele, aplicată legea în mod egal și o persoană e din PAS, președintele raionului e din alt partid politic, dar au fost…

Vocea Basarabiei: Bine, dar am mai ajuns și la alți primari și reprezentanți ai administrației publice locale spun că rămân nedumeriți atunci când se trezesc cu mascații fără ca să fie preîntâmpinați, fără ca să li se spună și de ce trebuie să se facă, așa cred ei, un show, că mai degrabă se face un show pentru opinia publică ca după asta lucrurile să nu se adeverească?

Veronica Dragalin: De ce e necesar să ajungem la percheziții fără să preîntâmpinăm oamenii? Pentru că dacă i-am preîntâmpina, de multe ori distrug probele, noi știm asta, pentru că știm când se întâmplă scurgerile de informație înainte de o percheziție și vedem ce se întâmplă când ajungem la fața locului și totul e șters sau distrus. Nu, noi nu anunțăm oamenii dinainte că o să mergem cu percheziții, vă pot spune că din perioada de când sunt eu pe loc nu cred că noi am făcut un show pur și simplu cu mascați să arătăm un show, care nu o să ajungă să fie, la baza căruia nu au existat probe sau o bănuială rezonabilă.

Eu cred că procurorii și investigațiile pe care le avem acum în gestiune sunt întotdeauna bazate pe probe, pe fapte, pe investigații, nu pur și simplu un fel de show.

Vocea Basarabiei: Dna Dragalin, urmează 3 ani electorali, pentru că în toamnă vor avea loc alegeri locale generale, după care alegeri prezidențiale, iar mai târziu și alegeri parlamentare și se va vorbi foarte mult despre corupție, inclusiv despre coruperea politică, iată, coruperea asta politică poate fi stăvilită, pomana electorală cu care merge concurentul la alegător, banii care se acumulează în pușculița partidului și acolo pe liste vedem că sunt donatori șomeri, oameni vârstnici, oameni care în viață poate că nici nu știu despre sumele pe care le-ar fi vărsat în pușculița acelui partid. E o problemă lucrul acesta pentru Republica Moldova și cum vedeți dvs. soluționarea acestei probleme?

Veronica Dragalin: Noi avem competența să investigăm așa fel de cazuri și o să investigăm așa fel de cazuri. Eu vreau să încurajez cetățenii care dețin informații că se comit așa fel de abuzuri să ne sesizeze, să depună o plângere, un denunț și noi o să examinăm aceste lucruri și o să intervenim, dacă e necesar, pentru că eu consider că așa fel de infracțiuni sunt foarte periculoase pentru un sistem democratic, pentru că asta înseamnă că cineva încearcă să influențeze o alegere, în loc să fie voința oamenilor, cetățenilor să ajungă la putere cineva din alte motive. Deci, pentru Procuratura Anticorupție acesta este un lucru important, o să continuăm să investigăm așa fel de cazuri și încurajăm cetățenii să le denunțe.

Vocea Basarabiei: Dar ați instrumentat și cazul transfugilor din Parlamentul Republicii Moldova, acolo când 5 deputați, probabil de la PCRM, de la Partidul Comuniștilor, au fost reținuți și cercetați pentru îmbogățire ilicită și că au negociat tranziția colegilor de la Partidul Comuniștilor la Partidul Democrat, finalul e cel care credeți că l-au așteptat cetățenii?

Veronica Dragalin: Aici vreau să precizez un lucru foarte important, noi avem dosarul despre deputații transfugi și e altceva îmbogățirea ilicită, ca să fie foarte clar.

Vocea Basarabiei: Dar îmbogățirea ilicită nu s-a făcut în baza că au încercat să convertească deputați din altă tabără, să îi aducă în alt partid?

Veronica Dragalin: Nu are, deci, ca să fie clar, dosarul despre faptul că Procuratura Anticorupție a primit o informație că acești deputați au schimbat partidul politic în schimbul unei sume de bani, acesta a fost examinat într-o cauză penală care, până la urmă, a fost clasată, cum am explicat, pentru că nu existau suficiente probe ca să decidem că putem trimite așa caz în judecată.

Acum, avem separat dosare penale pe deputații vizați, deci, aceleași persoane, dar îmbogățirea ilicită, de fapt, nu are nimic cu faptul că au trecut sau nu dintr-un partid în altul, noi separat examinăm dacă acești deputați pot justifica averea lor sau nu, și aici încă nu e clasat, acestea sunt dosare separate. Procesul încă e în desfășurare și o să anunțăm în spațiul public când vom lua decizii.

Încă nu am ajuns la concluzii față de îmbogățirea ilicită, care, de fapt, nu-i afectată în niciun fel de clasarea dosarului în privința deputaților transfugi.

Vocea Basarabiei: Mulțumim pentru această precizare! Ați făcut bilanțul celor 6 luni de când sunteți în fruntea Procuraturii Anticorupție, ce priorități aveți pentru următoarea jumătate de an?

Veronica Dragalin: Numaidecât corupția din sistemul de justiție, pentru că asta e foarte important, cum am discutat și aici în emisiune. În al doilea rând, eu cred că e important ca țară, ca societate să ajungem la o decizie despre ce înseamnă reformarea Procuraturii Anticorupție. Deci, noi ce ne dorim mai departe? Să funcționăm tot în acel model care a funcționat până acum și să încercăm să avem, să lucrăm mai bine cumva sau ne dorim o reformă structurală radicală, când vorbim despre instituțiile care combat corupția? Opinia mea e că trebuie să schimbăm structura într-un mod mai radical, pentru că eu nu cred că e suficient, pur și simplu, să vin eu ca un șef nou în aceeași structură, cu aproximativ aceleași instrumente și să ne așteptăm că o să avem alte rezultate. Deci, eu sper să reușim să facem o așa reformă. Eu înțeleg că să faci o reformă într-un sistem de justiție asta nu-i ușor, asta nu-i un lucru pe care poți să-l faci peste noapte, asta nu-i un lucru pe care poți să-l grăbești, pentru că trebuie să analizezi care o să fie consecințele la deciziile pe care le luăm, anul 2022 a fost unul dificil pentru țara noastră, am avut războiul din Ucraina, am avut crizele de energie și multe alte lucruri.

Vocea Basarabiei: Și mai sunt încă aceste crize, și războiul încă nu s-a terminat

Veronica Dragalin: Exact. Dar eu sper totuși în viitorul apropiat să avem claritate despre ce ne dorim noi cu privire la instituția noastră, pentru ca să ne putem mai bine formula ce putem livra ca rezultate la care se așteaptă întreaga societate.

Vocea Basarabiei: Dar ziceam că Republica Moldova după Ucraina, ambele state au obținut acest statut de țară-candidată pentru aderare la Uniunea Europeană și acum se creează impresia și o percepție că totuși la Kiev au luat-o mai în serios cum să lupte împotriva corupției, chiar și dacă ei se află în plin război cu Federația Rusă, și în Republica Moldova e un pic de relaxare?

Veronica Dragalin: Eu nu știu dacă noi putem trage așa concluzie din faptul că au fost unele demisii și scandaluri în Ucraina, asta poate pur și simplu să însemne că în Ucraina niște persoane aflate la putere au furat foarte mulți bani din banii care au ajuns acolo, poate asta înseamnă că oamenii din așa funcții în Ucraina au comis abuzuri care în Moldova nu s-au comis.

Noi nu putem trage o concluzie că faptul că Ucraina a demis așa persoane care au comis aceste abuzuri înseamnă că lupta lor cu corupția e mai bună decât cea din Moldova.

Vocea Basarabiei: Dar până în vară Republica Moldova la modul cel mai serios credeți că are șanse să demonstreze cetățenilor, dar și Bruxelles-ului că la capitolul lupta împotriva corupției se înregistrează rezultate și Moldova nu se va regăsi pe lista țărilor restanțiere la capitolul cum se luptă împotriva acestui flagel?

Veronica Dragalin: Eu cred că putem demonstra rezultate pozitive intermediare, e clar că asta nu înseamnă că noi gata, am terminat și am câștigat lupta cu corupția, dar eu cred că o să putem demonstra că suntem pe calea corectă, mergem înainte și că noi cu toții cu adevărat ne dorim o luptă cu corupția.

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.