VOCEA CARE NE UNEȘTE.

Ooops ! You forgot to enter a stream url ! Please check Radio Player configuration

LIVE

VIDEO/ Daniel Șerban: Nevoia de a accesa fondurile de pre-aderare va fi uriașă, iar presiunea va cădea pe administrația publică locală și centrală

Vocea Basarabiei: În cele ce urmează vom vorbi despre importanța guvernării locale, care trebuie să fie una de importanță națională, vom vorbi despre cum se prezintă situația în localitățile mari și mici din Republica Moldova, despre bugetele austere și din banii acestor bugete prea puține investiții se pot face în localități, despre nevoia unei administrații publice, dar unii insistă și mai mult că e nevoie și de o reformă a administrativ-teritorială, despre toate acestea astăzi vom vorbi cu dl Daniel Șerban, care este directorul Programului USAID „Comunitatea mea”. Bine ați venit la Vocea Basarabiei!

Daniel Șerban: Mulțumesc frumos pentru invitație!

Vocea Basarabiei: Și noi vă mulțumim foarte mult pentru disponibilitate! Majoritatea programelor Statelor Unite în Republica Moldova sunt acordate de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională. „Comunitatea mea” este programul principal al acestei agenții în domeniul guvernării locale și are scopul de a consolida guvernarea locală, ca să devină și mai eficientă, și transparentă, și responsabilă față de cetățeni, astfel încât cetățenii să nu se gândească că e mai bine să-și facă valiza și să plece în lumea mare, dar să rămână acolo, la baștina lor, pentru că servicii de bună calitate, totuși, într-un sfârșit, ar trebui să se presteze oamenilor. Dvs. aveți o experiență bogată, m-am uitat peste CV-ul dvs., de 3 ani ați venit și în Republica Moldova, după aproape 25 de ani pe care i-ați avut în acest domeniu, practicându-l în mai multe zone din Africa până în Serbia, dacă nu greșesc?

Daniel Șerban: Da, într-adevăr, în domeniul guvernării lucrez de vreo 30 de ani, administrația publică locală și centrală, iar experiența geografică acoperă, într-adevăr, pe lângă Europa, Balcanii de Vest, aș spune, Europa Centrală, Africa Centrală. Și, bineînțeles, cred că el al treilea sau al patrulea proiect pe care îl administrez în Republica Moldova, ceea ce e o bucurie enormă pentru mine.

Vocea Basarabiei: Vă felicităm și încă mai multe felicitări vor fi atunci când și în Republica Moldova se vor livra rezultate la acest capitol destul de important. Haideți să aflăm părerea dvs. despre Republica Moldova, un stat mic cu o populație actualmente de 2 milioane 600 de mii de cetățeni și cu o administrație publică care arată 898 de primării, 32 de raioane, două municipii și UTA Gagauz- Yeri. Cum vi se pare, iată, dvs. această situație?

Daniel Șerban: O să încerc să fiu cât se poate de subiectiv, deși există un grad de subiectivism. Din punctul meu de vedere, Republica Moldova a petrecut 30 de ani destul de complicați, cu suișuri și coborâșuri. Așa cum spuneați dvs., administrația publică atât locală, cât și centrală au fost tot timpul în fața diverselor provocări, dar în momentul de față, aș spune, după anul 2020, ne aflăm în fața unei șanse istorice și toată populația Republicii Moldova cred că se gândește, așa cum spuneați dvs., la servicii mai bune, la întregirea familiilor, la o viață bună și prosperă și, mai ales, la speranța unei vieți bune și prospere, pentru că lucrurile bune nu se întâmplă peste noapte. E mult de povestit astăzi despre administrația publică locală și centrală.

Ne aflăm în fața unei șanse istorice și toată populația Republicii Moldova se gândește, la servicii mai bune, la întregirea familiilor, la o viață bună și prosperă

Vocea Basarabiei: Și avem sate unde întârzie gazul, unde întârzie apa potabilă, unde drumurile sunt încă impracticabile, unde iluminatul stradal e un deficit deocamdată și ghemul acesta de probleme e unul destul de mare. De unde ar trebui să înceapă administrația centrală ca să aducă bunăstare, iată, mai la periferie?

Daniel Șerban: Noi la „Comunitatea mea” vorbim despre faptul că acest program principal, așa cum subliniați, al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltarea Internațională este pentru oameni, cele 123 de localități partenere ale noastre însumează aproximativ 1,5 milioane de locuitori. Dacă facem proporții, așa cum am spus, aproximativ 2,9 milioane, deci, cred că ne apropiem de peste 70 la sută de cetățeni care sunt beneficiari direcți și indirecți. Foarte multe dintre localitățile noastre, înainte de a deveni parteneri, într-adevăr au identificat aceste probleme, deficitul de livrare de servicii comunale, cum ați spus, alimentare cu apă, colectarea deșeurilor, lipsa drumurilor, lipsa trotuarelor ș.a.m.d. Evident că Programul „Comunitatea mea” sprijină toate aceste localități pentru îmbunătățirea serviciilor publice, în cazul de față, îmbunătățirea serviciilor comunale, dar e insuficient. Nevoia la nivelul țării e atât de mare, de drumuri bune, de alimentare cu apă, de colectarea deșeurilor într-un sistem integrat după normele europene, securitate, sănătate, educație ș.a.m.d., încât toate eforturile, cred eu, că sunt conjugate în această direcție pentru rezultate.

Vocea Basarabiei: Proiectele „Comunității mele” au ajuns în 123 de localități din 898 de primării.

Daniel Șerban: Corect.

Vocea Basarabiei: Acum bănuiesc că ar fi și administrații publice locale care sunt supărate că i-ați selectat doar pe acești 123, dar nu ați reușit să ajungeți în fiecare dintre ele?

Daniel Șerban: Procesul de a deveni partener în cadrul Programului „Comunitatea mea” a fost competitiv, noi am reușit să ajungem la cifra de 123 printr-un proces de selecție riguros. Dacă la început, în anul 2018, când a început Programul „Comunitatea mea” se știa relativ puțin despre ce poate să ofere programul, iată că doritorii din următoarele runde din anul 2019, 2020 și, iată, 2023 au fost foarte mulți, cu alte cuvinte și criteriile noastre de selecție, care au fost foarte transparente și discutate cu toți colegii, au punctat exact, pe de o parte, nevoia de a demonstra cetățenilor că ești deschis pentru schimbări, schimbări democratice, punctul nostru fundamental este să demonstrăm împreună cu partenerii noștri locali că democrația locală livrează și o să intrăm în detalii, cu permisiunea dvs., mai târziu. Ceilalți care nu au fost selectați probabil că au un anumit grad de neîmplinire, dar avem diverse mecanisme printre care aș putea să menționez proiectele de dezvoltare intercomunitare care fac ca și acei doritori, acele comunități care doresc să beneficieze de asistența noastră, pot prin intermediul unui proiect de dezvoltare intercomunitară.

Vocea Basarabiei: Deci, nu e totul pierdut, dacă ajung să fie eligibili, atunci ar putea în mai multe localități să ajungă programele dvs., da?

Daniel Șerban: Da, fără doar și poate, așa a fost și la tranziția dintre runda 3 și runda 4, când n-am mai făcut un proces de selecție și când un număr important de localități prin intermediul celor 5 proiecte de dezvoltare intercomunitară au devenit partenerii Programului „Comunitatea mea”.

Vocea Basarabiei: Dle director, dar cât de importantă este și participarea cetățenilor?

Daniel Șerban: Este fundamentală! Și o să vă spun de ce. Pentru că Programul „Comunitatea mea” nu e despre sprijin financiar de a renova o școală, o grădiniță, un drum, o alimentare cu apă ș.a.m.d. este, dacă vreți, cât de importantă este participarea cetățenilor, și o să punctez aici ce înseamnă participarea cetățenilor, din punctul nostru de vedere. De la momentul primei intervenții, aș spune de la momentul aplicării, în momentul în care localitatea respectivă scrie aplicație pentru Programul „Comunitatea mea” își demonstrează deja interesul și experiența în participarea cetățenilor, după care urmează un proces foarte participativ de a realiza strategia de dezvoltate economico-socială a localității, apoi urmează prioritizarea activităților sau a acelor servicii care ar putea fi îmbunătățite cu ajutorul nostru, după care implicarea cetățenilor în implementarea propriu-zisă a proiectului de mică infrastructură, iar apoi monitorizarea. Și asta se face cu cetățenii. Pe tot acest ciclu extrem de important, cetățenii au un rol uriaș, un impact și se poate demonstra acest lucru vizibil, cu cifre. O să vă spun un lucru pe care deja primarii, partenerii noștri îl știu, primul contact cu primarii e de tipul – noi știm ce priorități avem, eu vă spun: avem nevoie să facem asta. Nu o singură dată, comunitatea a demonstrat că prioritatea e ușor diferită. Și atunci, primarul s-a aplecat și a zis: sprijin decizia comunității de a intra în parteneriat cu Programul „Comunitatea mea”.

Vocea Basarabiei: Deci, agenda primarului ar trebui să corespundă cu agenda cetățeanului, într-un fel?

Daniel Șerban: Întotdeauna ea trebuie să corespundă.

Vocea Basarabiei: Cetățeanul are prioritate, grupul de cetățeni din localitate știe mai bine care e problema numărul 1 și care e problema numărul 2?

Daniel Șerban: Da, și e vorba de prioritizare, pentru că, vedeți, toată lumea vrea să aibă iluminat stradal în toată localitatea. Sunt localități cu 30, 40, 300, 400 de străduțe, ori așa ceva nu se poate în cadrul unui singur proiect și atunci intervine procesul de discuții, intervine procesul de prioritizare. Și atunci și cetățenii înțeleg că resursele sunt limitate, indiferent cât de mult și-ar dori primarul sau indiferent de cât de amplă ar fi finanțarea unui program, trebuie să existe un anumit gen de prioritizare și, până la urmă, cetățenii acceptă.

Vocea Basarabiei: Ceea ce observ și eu în comunitățile din Republica Moldova e că există, totuși, mai mulți actori atunci când trebuie să se ia decizia într-o primărie sau alta – primarul, consilierii locali, pentru că uneori mai intervine și factorul politic, pentru că dacă e un consiliu pestriț și interesele sunt cam diferite, atunci primarul fie că trebuie să se umilească în fața consilierilor și mult contează și să fie luată decizia împreună cu aleșii locali, ați spus cetățenii și ați spus partenerii externi. De ce credeți că e mai greu în Republica Moldova să se ajungă la un numitor comun, când e vorba despre rezolvarea unei probleme în interesul unei localități?

Daniel Șerban: Nu aș spune că e mai greu, aș spune că peste tot e dificil. Aveam colegi din Statele Unite care spuneau că-i foarte greu să aduni un grup de cetățeni în discuția unui buget local, într-un sat dintr-un anumit stat. Deci nu aș spune că participarea cetățenilor e foarte bine înțeleasă și ușor de realizat, dar în ceea ce privește, așa cum ați punctat, partenerii din localitatea respectivă, aici e esențială implicarea Consiliului local, indiferent de coloratura politică, și a grupurilor de cetățeni, a tinerilor, a persoanelor în vârstă, a societății civile, indiferent de orientare. Ceea ce e foarte important și pe ce o să ne axăm în următorii 3 ani se referă la creșterea activității consiliilor locale. Să ne înțelegem, consiliile locale sunt expresia democrației, cetățenii votează pe liste consilierii locali, așa cum votează și primarul, ceea ce e foarte important e ca cetățenii să știe cui acordă această încredere la începutul ciclului electoral, iar apoi consilierii să livreze. Ar trebui crescută, din câte am înțeles și din câte am văzut în unele localități, capacitatea, nevoia de informație, de a înțelege legislația acestei țări, rolul Consiliului local, parteneriatul pe care trebuie să-l aibă cu primarul, parteneriatul pe care, până la urmă, consilierii, ca reprezentanți ai cetățenilor, trebuie să-l aibă cu cetățenii, cu grupurile de cetățeni. Cred că aici este foarte mult de lucru și noi suntem bucuroși să punem umărul.

Consiliile locale sunt expresia democrației, iar cetățenii trebuie să știe cui acordă această încredere la începutul ciclului electoral.

Vocea Basarabiei: Bugetul local, ce permite astăzi un buget local unei administrații ca să rezolve măcar o parte din problemele cu care se confruntă cetățenii?

Daniel Șerban: Bugetul local este un instrument de management financiar, fără a cărui prezență nu am putea să facem nimic, doar am putea să ne exprimăm dorințe. Bugetul are parte de venituri și parte de cheltuieli, bugetele oriunde pe planeta Pământ sunt insuficiente, indiferent dacă e vorba de un buget public sau de un buget privat. Ceea ce-i foarte important în actul public, actul administrației publice locale este ca atât ca partea de cheltuieli, cât și partea de venituri să fie discutate cu cetățenii. Cetățenii plătesc taxe și impozite și dacă ar fi să privim doar din această privință, contribuabilul are obligația, dar și dreptul de a înțelege, în primul rând, și nu e lucru ușor de a înțelege capitole bugetare, și din această cauză noi lucrăm foarte activ cu partenerii noștri pentru a prezenta atât partea de cheltuieli, cât și partea de venituri pe înțelesul tuturor. Noi facem acele mici acte de CT, în care explicăm care-i partea de investiții, care-i partea de transferuri, veniturile locale, veniturile din taxe și impozite locale și apoi discutăm și despre partea de cheltuieli, și nu o singură dată cetățenii au fost încântați să afle că practic există pârghii foarte puține la îndemâna Consiliului local și a primarului de a acționa în cadrul acestui buget. Banii sunt insuficienți, dar ceea ce este foarte important, prin acest exercițiu democratic, cetățenii să înțeleagă cât de importantă e realizarea unui buget echilibrat, dar și transparent. Și atunci, evident, crește încrederea în autoritatea publică locală și, în cele din urmă, se pot întâmpla activități de tipul creșterii taxelor și impozitelor locale, deși nimeni nu-și dorește acest lucru.

În actul administrației publice locale este foarte important ca atât cheltuielile cât și veniturile să fie discutate cu cetățenii

Autor

  • Ursu Valentina

    Moderatoarea emisiunii „Puncte de Reflecție”, dar și autoarea emisiunii „La firul ierbii”. A activat la Radio Europa Liberă din 2004 până în 2022. Anterior a muncit 17 ani la Radio Moldova. I s-a conferit Ordinul Republicii în 2009. Deținătoare a Medaliei „Om Emerit" din 1994. A scris în 1993 cartea „Râul de sânge", în care a inclus reportajele pe care le-a realizat în timpul conflictului armat de la Nistru (1992). Se regăsește printre cele 99 de femei ale Moldovei 2013. Omul Anului (2014) și (2021). Iar în 2014, președintele României i-a acordat Ordinul Național „Pentru Merit” - în grad de Comandor. A fost desemnată de cinci ori câștigătoarea Topului Jurnaliștii Anului.

Articole similare

spot_img
spot_img

cele mai populare

Preluarea textelor de pe pagina www.voceabasarabiei.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.voceabasarabiei.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite și cele electronice vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia Vocea Basarabiei.