Laborator ADN, la Chișinău

Infractorii, persoanele date în căutare, pierdute sau decedate ar putea fi identificate mult mai ușor. Asta datorită unui laborator de analiză genetică moleculară, care a fost lansat la Chișinău.

Reprezentanții instituției susțin că în acest fel statul va economisi bani, iar timpul de efectuare a analizelor se va diminua considerabil. Până acum, Republica Moldova a fost singurul stat din Europa și spațiul CSI care nu dispunea de un astfel de laborator.

Toate camerele sunt izolate, nu au interacțiune nici cu interentul pentru securizarea probelor, când intră omul și iese totul este fixat. Plus sistemele de venitilare, pază, securizare. Aici este primirea materialului biologic, primirea acestui se face în secția de bază. De acolo pe fereastă se duce mai departe”, spune directorul Centrului de Medicină Legală, Valeri Savciuc.

În cadrul centrului medical vor activa șapte experți judiciari medico-legali biologi, instruiți peste hotarele țării.

Aici cântărim și verificăm cantitatea, după aceea înmulțim moleculele în mod extrem de exagerat de la zeci de mii la miliarde. Rezultatul vine pe ecranul acestui aparat după sunt studiate în mai multe programe pentru a face comparările respective și a determina toate nuanțele la fiecare probă care a fost studiată”, spune bioinginerul, Ion Baca.

Pentru intruirea personalului și dotarea laboratorului cu utilajul necesar, guvernul a cheltuit aproape 10 milioane de lei.

Eu sunt mândră ca astăzi am reușit să lansăm această nouă tehnologie moleculară în domeniul medicinii legale. Am înțeles cât de mult și-au dorit acest laborator, prin emoțiile șui lacrimile de bucurie că n sfârșit au condiții de a profesa calitativ”, a spus ministrul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Svetlana Cebotari.

Expertizele ADN vor putea fi efectuate nu doar de organele de drept, dar și de solicitanți privați. Potrivit reprezentanților instituției, tehnica folosită în noul laborator este asemănătoare cu cea de la Biroul Federal de Investigații din SUA iar analizele efectuate au o veridicitate de 99,9 la sută.